La Scena Musicale

Sunday, December 21, 2008

Brahms Piano Quartets

Xiayin Wang, piano; Amity Players
Marquis 774718-1377-2-2 (73 min 47 s)
*** $$$$
The young Amity Players collaborated with pianist Xiayin Wang on two of Brahms’ dramatic piano quartets, both conceived at times of personal tumult. He began the Piano Quartet in C Minor in the mid 1850s after his mentor, Robert Schumann, attempted suicide. His Piano Quartet No.1 in G minor was composed between 1857 and 1859, following Schumann’s death. Brahms had formed a close relationship with Schumann’s wife Clara that intensified after her husband’s death and was the subject of much speculation. Both quartets are informed by turbulent emotions, oscillating between anguished brooding and violent abandonment. In livelier movements, such as the G minor Rondo, the Player’s tempo and accent style detracts from the vigorous intensity that could electrify the composition. However, Wang sparkles with precision, solidifying and invigorating the quartet. Cellist Raphael Dubé plays expressively, with singing tone in the C minor Andante, and the group produces a thick, murky texture that beautifully darkens the G minor Andante con moto. Overall, the Amity Players and Xiayin Wang capture the dark and confused emotions that permeate the two compositions.

- Hannah Rahimi

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Maxwell Davies : Naxos Quartets 9 & 10

Maggini Quartet
Naxos 8.557400 (63 min 54 s)
**** $
Peter Maxwell Davies semble s’être bien amusé à remplir la commande de l’étiquette Naxos pour la composition de dix quatuors, dont ce disque représente l'étape finale. Il en a fait un véritable exercice d’exploration formelle: approche familière pour les deux premiers, mouvement unique pour les Quatrième et Huitième, collections hétéroclites pour les Troisième (Marche, Fugue, 4 Inventions et Hymne…) et Dixième (Reel, Air, Passamezzo, Hornpipe…), séquence de sept mouvements lents pour le Septième, etc. Le style hautement référentiel du Britannique se reconnaît partout, mais de façon subtile : les passages tonaux sont brefs, comme pour rappeler la source de la déconstruction – on sent la référence plus qu’on ne l’entend, ce qui s’avère efficace d’un point de vue dramatique. Le tout est assez bien livré par les Maggini, et c'est heureux, car il y a fort à parier que la prochaine version intégrale de ces quatuors n'est pas pour demain.

- René Bricault

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Friday, December 19, 2008

Von Klenau: String Quartets 1, 2 and 3

Sjaelland String Quartet
Dacapo 8.226075 (70 min 11 s)
*** $$$$
À défaut de parenté plus évidente, la musique de Paul von Klenau a été comparée à celle de son ami Alban Berg. Toutefois, des nuances s'imposent : chez le premier, la conception des structures macroscopiques est plus traditionnelle et carrée, le déploiement dans la phrase est plus fantaisiste, moins rigoureux, et la technique de conciliation entre dodécaphonisme et tonalité s’avère beaucoup plus transparente. Les interprètes, moins exceptionnels que les autres quatuors auxquels nous a habitué l’excellente étiquette (mais tout de même fort corrects), ont opté pour une lecture très intimiste. Le résultat est parfois sclérosé, ce qui ne l'empêche pas de toucher par moments au délicieux et mystérieux état de grâce propre à l’expressionnisme germanique.

- René Bricault

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Tuesday, December 9, 2008

Der Tod und das Mädchen

Jerusalem Quartet (Alexander Pavlovsky, Sergei Bresler, violin; Amichai Grosz, viola; Kyril Zlotnikov, cello)
Harmonia mundi HMU901990 (51 min 55 s)
*****
The Jerusalem Quartet has revived two Schubert classics, the String Quartet No. 12 in C minor, D. 703, “Quartettsatz” and String Quartet No. 14 in D minor, D. 810, “Der Tod und das Madchen” (“Death and the Maiden”). Now standard string quartet repertoire, “das Mädchen” was adapted from the piano portion of an 1817 lied of the same name. “Quartettsatz” was written in 1820 as the first movement to Schubert’s unfinished Twelfth String Quartet. The Quartet approaches both pieces with vigor, making this performance one of the quickest recorded: 8 min 57 s. While the speed never diminishes, the action eventually cools in the dreamy pianissimo section, then builds to close the piece with intensity. The opening to “das Mädchen” provides the sweetest moment of the album. Kyril’s Zlotnikov’s cello makes a strong spine for the viola and violins. He performs the bass rhythm with bold, lyrical bowing, driving the entire movement with strong technique.

- Andrew Buziak

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Wednesday, October 15, 2008

Norgard: String Quartets 7, 8, 9 and 10

The Kroger Quartet
Dacapo 8.226059 (70 min 54 s)
***** $$$$

La notion de postmodernisme musical est immanquablement liée, dans l’esprit des mélomanes comme des professionnels, aux diverses musiques « néo-modales » récentes de Glass, Pärt ou Gorecki. Mais d’autres compositeurs relativement faciles d'écoute et indéniablement postmodernes se réclament de l’avant-garde post-sérielle dont ils sont issus. Pensons à Vivier, Ligeti ou Takemitsu dans leurs œuvres tardives. Per Norgard est de ceux-là. Quarts de tons, glissandi continus, intervalles disjoints, doubles-cordes sul ponticello, voix doublant les instruments, voilà autant de techniques modernistes auxquelles il a recours dans ces Quatuors. Pourtant, cette musique dégage un calme étrange, mi-introspectif mi-résigné, qui s’avère aussi touchant que typique. Et les talentueux Kroger travaillant en étroite collaboration avec Norgard depuis des années, les difficultés techniques de ces pages de musique se sont transmuées en poésie.

- René Bricault

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Saturday, October 11, 2008

Launch Pad

Penderecki String Quartet
Centrediscs CMCCD 13308 (71 min)
**** $$$

After three decades together, the Penderecki String Quartet has released its first full album of new Canadian composing. “Launch Pad” features the works of five composers, written between 1999 and 2006. Laurie Radford’s Everything We See in the Sky was written for string quartet and digital signal processing. This piece explores energy, volume, and emotion through a wide variety of technical and tonal techniques. The first sounds on the piece are jumpy, dissonant chords played over atonal runs, which creates an aharmonic glissando effect in all the instruments of the quartet. Pitor Grella-Mozejko’s The Secret Garden (Music for Agnieszka Hollan), and Daniel Janke’s String Quartet No. 1 provide colour, but are not as powerful as the closing track, Jeffrey Ryan’s String Quartet No. 3 sonata distorta. This piece was written for Tolstoy’s novella The Kreutzer Sonata, a tale of jealousy and murder surrounding two musicians and lovers performing Beethoven’s works. Ryan uses melodic motifs to create feelings of love, jealousy, and madness, playing with themes from Beethoven to tie the music to the story. Overall, “Launch Pad” is a well-constructed album marked with unique and musically intriguing moments.

- Andrew Buziak

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Saturday, January 26, 2008

Today's Musician Birthday: January 26

Born on January 26:

1945 - Jacqueline du Pré, Oxford England, cellist

Wiki entry

Documentary about Jacqueline du Pré


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