LSM Newswire

Friday, January 30, 2009

Alexander Brott Tribute concert


MONTRÉAL January 27, 2009

The McGill Chamber Orchestra

Press Release

All Beethoven Program

ALEXANDER BROTT TRIBUTE CONCERT

The McGill Chamber Orchestra, performing under Artistic Director Boris Brott, presents an ALL BEETHOVEN concert in tribute to its Founder and first Musical Director Alexander Brott, Wednesday, February 11, 2009 at 7:30 pm, in Pollack Hall, 555 Sherbrooke Street West.

The Alexander Brott Tribute will feature the composer's Paraphrase in Polyphony. The work is based upon Québec's ONLY DIRECT connection to Beethoven, a manuscript (attached) discovered by Montréal antiquarian and music lover Lawrence Lande, which is a Canon in Beethoven's handwriting dedicated to a Québec music teacher Theodore Molt who visited Beethoven in Vienna. The original document is housed at the National Library of Canada. A copy of this manuscript will be on display at the concert – as the original is too fragile to be shipped! Paraphrase in Polyphony was recorded on the Analekta label.

Janina Fialkowska (photo attached) is recognized as one of Montréal's greatest musical exports. She graces the world's stages with stirring interpretations of Chopin and Beethoven. She studied with the renowned Yvonne Lefebure in Paris. In New York she completed her studies at the Juilliard School of Music with Sasha Gorodnitzki. Her career was launched by the legendary Arthur Rubinstein after her prize winning performances at the first international piano competition held in his name.

Ms. Fialkowska will perform Beethoven's beloved Piano Concerto No.4

in G Major.

The Orchestra will begin the concert with the Overture, Adagio and Allegro from Beethoven's ballet score The Creatures of Prometheus.

Program for the evening:

Ludwig van Beethoven Die Geschöpfe des Prometheus

(The Creatures of Prometheus)

Overture, Adagio and Finale

Alexander Brott Paraphrase in Polyphony

Ludwig van Beethoven Concerto for Piano and Orchestra No. 4 in G major, Opus 58

The concert is sponsored by the AZRIELI FOUNDATION.



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Friday, April 25, 2008

L'ORCHESTRE DE CHAMBRE McGILL présente Le Quatuor à cordes Escher dans leur début montréalais

MONTRÉAL – le 21 avril 2008

Communiqué de presse

L'ORCHESTRE DE CHAMBRE McGILL

présente

Le Quatuor à cordes Escher

Dans leur début montréalais

« Bons baisers de Vienne »

Invité par l'OCM, le renommé Quatuor à cordes Escher se produira le lundi 5 mai 2008 à 19 h 30 à la salle Pollack.

Les membres du Quatuor sont : Adam Barnett-Hart (violon); Wu Jie (violon); Pierre Lapointe (alto); Andrew Janss (violoncelle)

Le jeune Quatuor à cordes Escher a rapidement acquis une réputation de calibre mondial. Leur sonorité individuelle, leurs décisions artistiques inspirées et la cohésion unique du jeune ensemble ont immédiatement conquis Pinchas Zukerman et Itzhak Perlman, qui tous deux invitèrent le Quatuor Escher a devenir quatuor en résidence à leur festival estival respectif. Le Quatuor à cordes Escher prend son nom du graphiste hollandais M. C. Escher, reconnu pour sa méthode de lier des composantes individuelles pour former un tout.

Le Quatuor fera ses débuts montréalais lors de ce concert, bien que deux de ses membres connaissent bien Montréal.

En 2004, l'altiste canadien Pierre Lapointe a reçu un prix de la lieutenante-gouverneure du Québec pour son travail au Conservatoire de musique de Gatineau. Avant cette distinction, l'Université d'Ottawa lui avait décerné une médaille d'or pour son diplôme de premier cycle en composition et interprétation.

La violoniste Wu Jie est arrivée à Montréal à l'âge de 16 ans et a étudié auprès de Yuli et Eleanora Turovsky pendant deux ans avant de déménager à New York. Elle a acquis ses lettres de noblesse sur la scène musicale internationale tant comme soliste que chambriste. Pinchas Zukerman, avec lequel elle a étudié, a écrit que : « son talent est un cadeau pour nous tous ».

En 1999, Wu Jie recevait le Premier Prix au Deuxième Concours international de violon d'Orford à la suite de son interprétation époustouflante du concerto pour violon de Barber, diffusée à la grandeur de la province de Québec. Grâce à cette victoire, elle a été invitée à jouer avec l'Orchestre du CNA, I Musici de Montréal, l'orchestre de l'école FACE, ainsi qu'en tournée avec l'orchestre symphonique du Conservatoire de musique de Shanghai, et en récital à Montréal, Ottawa, Shanghai et New York.

Voici le programme de la soirée :

Alexander von ZEMLINSKY Quatuor à cordes no 4, op. 25 (Suite)

Alexander von Zemlinsky a composé son Quatuor à cordes, opus 25 pendant l'été de 1936, bien qu'il a fallu attendre 1967 avant la première. Un hommage à son ami Alban Berg, décédé la veille de Noël 1935, Zemlinsky considérait cette pièce comme une Suite. À l'instar de la Suite lyrique de Berg, la Suite de Zemlinsky est en six parties, et construite en trois « actes » partageant un même matériau thématique et une structure qui opposent et font contraster les mouvements lents et rapides. L'œuvre est en outre la parfaire illustration de l'étonnante maîtrise technique et de l'inventivité musicale d'un Zemlinsky en pleine maturité.

Wolfgang Amadeus MOZART Quatuor à cordes en sol majeur, K. 387

« À mon cher ami Haydn. Un père qui avait résolu d'envoyer ses enfants à la découverte du monde, les avait, selon son devoir, confiés à la protection et à l'encadrement d'un Homme très célèbre, qui par très bonne fortune, se trouvait par la même occasion être son meilleur Ami. » Ainsi se lit l'inscription de Mozart sur le jeu de six superbes quatuors à cordes composés entre 1782 et 1785, et qu'il avait dédicacés à son ami et collègue, Josef Haydn.

Franz SCHUBERT Quatuor à cordes en ré mineur, D 810

« La Jeune Fille et la Mort »

Schubert a commencé à composer son quatuor à cordes ne ré mineur en 1824, mais ne le compléterait à sa satisfaction qu'en février 1826. L'œuvre sera publiée à titre posthume en 1832. Le quatuor en ré mineur doit son surnom « La Jeune Fille et la Mort » à son deuxième mouvement dont le thème et les variations sont basés sur le Lied de Schubert Der Tod und das Mädchen (D.531) qu'il avait composé en 1817 sur un court poème de Mathias Claudius.

-30-

Les billets sont aux prix de 38 $ |30 $ | 25 $ |10 $/Étudiants

Pour plus de renseignements : Susan McKinnon Bell, directrice administrative, 5459, avenue Earnscliffe, Montréal, Québec H3X 2P8

514-487-5190 | 514-487-7390 (fax) |514-830-6033 (cellulaire)
www.ocm-mco.org

sbell@ocm-mco.org

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ESCHER STRING QUARTET MARKS ITS MONTREAL DEBUT

MONTRÉAL – April 21, 2008

Press Release

THE McGILL CHAMBER ORCHESTRA

Presents

The Escher String Quartet

In their Montréal debut

"From Vienna With Love"

The world renowned Escher String Quartet, invited by the MCO, performs Monday, May 5, 2008 at 7:30 pm, in Pollack Hall.

Featured guests for the evening are Adam Barnett-Hart (Violin); Wu Jie (Violin); Pierre Lapointe (Viola); Andrew Janss (Cello)

The Escher String Quartet is a young quartet rapidly gaining world fame.

Both Pinchas Zukerman and Itzhak Perlman, who immediately admired the young ensemble's individual sound, inspired artistic decisions and unique cohesiveness, invited the Escher to be the quartet-in-residence at each artist's summer festival. In only a few years, the group has established a reputation as a world-class string quartet. The Escher String Quartet takes its name from Dutch graphic artist M.C. Escher; inspired by Escher's method of interplay between individual components working together to form a whole.

The quartet will make their Montréal debut with this concert, though at least two of its members are not exactly strangers to the city.

Canadian violist Pierre Lapointe received a prize in 2004 from the Lieutenant-Governor of Québec for his work at the Gatineau Music Conservatory. Prior to this award, the University of Ottawa granted him a gold medal for his undergraduate degree in composition and violin performance.

Second Violinist Wu Jie moved to Montréal at age 16 and studied with Yuli and Eleanora Turovsky for two years before moving to New York. She has garnered unprecedented international success as both a chamber and solo musician. She is a former student of Pinchas Zukerman, who wrote that "Her talent is a gift to us all."

In 1999 Wu Jie was awarded first prize at the Orford Second International Violin Competition with her stunning performance of the Barber violin concerto, which was broadcast across the province of Québec. This prize led to her successful solo appearances with the NAC Orchestra, I Musici Chamber Orchestra, FACE orchestra and the European tour with the Shanghai Music Conservatory Symphony Orchestra, as well as solo recitals in Montréal, Ottawa, Shanghai, and New York.

The program for the evening will feature the following works:

Alexander von ZEMLINSKY: String Quartet No. 4, Op. 25 (Suite)

Alexander von Zemlinsky composed his String Quartet, Opus 25 over the summer of 1936 though it had to wait until 1967 for its first performance. In a direct homage to his friend, Alban Berg, who had died on Christmas Eve 1935, Zemlinsky called this work his Suite. Like Berg's Lyric Suite, Zemlinsky's Suite is a work in six parts, constructed in three 'acts' with common thematic material and a structure that opposes and contrasts fast and slow movements. It also illustrates the astonishing technical mastery and musical inventiveness of Zemlinsky's mature writing,

Wolfgang Amadeus MOZART: String Quartet in G major, K. 387

"To my dear friend Haydn," read the inscription. "A father who had resolved to send his children out into the great world took it to be his duty to confide them to the protection and guidance of a very celebrated Man, especially when the latter by good fortune was at the same time his best Friend." This is Mozart's inscription for the set of six superb string quartets that he composed between 1782 and 1785 and that he dedicated to his friend and colleague, Josef Haydn.

Franz SCHUBERT: String Quartet in D minor, D. 810

"Death and the Maiden"

Schubert began his D-minor string quartet in 1824 but did not complete it to his satisfaction until February 1826. It was published posthumously in 1832. The D-minor quartet owes its nickname of the Death and the Maiden quartet to its second movement whose theme and variations are based on Schubert's lied, Der Tod und das Mädchen (D.531) that he had composed in 1817 on a short poem by Mathias Claudius

-30-

Tickets are $38 |$30 | $25 |$10/Students

For more information: Susan McKinnon Bell, Executive Director

5459 Earnscliffe Avenue, Montréal, Québec H3X 2P8

514-487-5190 | 514-487-7390 (fax) |514-830-6033 (cell)
www.ocm-mco.org

sbell@ocm-mco.org

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