Home     Content     Articles      La Scena Musicale     Search   

La Scena Musicale - Vol. 8, No. 9

Coup d'œil sur les festivals/Festival highlights

Par/by Réjean Beaucage, Wah Keung Chan & Lucie Renaud / June 4, 2003

Version française...


Provinces maritimes
Réjean Beaucage

Dans l'Est du Canada, du côté des «nouvelles terres» (Nouveau-Brunswick, Terre-Neuve, Île du Prince-Edouard) se tiennent aussi des festivals qui ont des programmations à donner envie de prendre la route, pour y assister ou même y participer. Le Festival international de musique baroque de Lamèque, par exemple, qui se tient sur l'île du même nom au Nouveau-Brunswick, vous invite dès maintenant à vous inscrire afin de joindre le Chœur du Festival ! Il faut avoir une formation de base en chant et pouvoir lire la musique, de même qu'être disponible, bien entendu, entre les 19 et 27 juillet pour les répétitions qui se tiennent à Moncton et Lamèque (1 800 320-2276). Mais vous aurez la chance d'assister de près à l'événement ! Le thème de cette 28e édition : l'inspiration du grand Bach.

Également au Nouveau-Brunswick, le Festival international de musique de chambre de la Baie des Chaleurs propose des concerts à Dalhousie et à Campbellton du 10 au 13 juillet. Ce dernier jour, c'est le quintette de cuivres Gomalan Brass Quintet, d'Italie, qui présentera un concert de clôture au programme très varié et qui ressemble lui-même à un véritable festival ; Verdi, Tarrega, Puccini, mais aussi Luciano Berio, Ennio Morricone, John Williams, Astor Piazzolla et Leonard Bernstein. Voilà de quoi passer un bon moment !

Vous trouverez d'autres programmations aussi intéressantes du côté du Indian River Festival de l'Île du Prince-Édouard ou au festival international de musique chorale Festival 500 de Saint-Jean de Terre-Neuve, où sont invitées des chorales de Belgique, Angola, Finlande, Estonie, Roumanie, Hongrie, Afrique du Sud, États-Unis, etc. Si vous planifiez une virée dans l'Est, n'oubliez pas votre calendrier de LSM !

Québec

Avec une quarantaine de festivals musicaux qui s'y partagent l'été (sans compter tous les autres, du Festival de la gibelotte de Sorel-Tracy au Festival de l'omelette géante de Granby !), le Québec est sans contredit le paradis du festivalier. De la musique baroque au jazz, en passant par les musiques militaires et le répertoire pour orgue, le choix offert permet à chaque mélomane de trouver aisément un événement qui saura le tenir occupé sur la route des vacances. L'arrivée toute récente d'un gouvernement libéral à l'Assemblée nationale pourrait cependant assombrir dès cette année le ciel bleu des organisateurs de ces fêtes populaires, dont certains, il est vrai, semblent passer plus de temps à pratiquer l'art d'obtenir des subventions qu'à peaufiner leur programmation. De la révision des budgets déjà promie à l'abolition pure et simple de la Société des événements majeurs internationaux du Québec (SÉMIC), un organisme sans but lucratif qui distribue les millions aux grands festivals comme ceux de Lanaudière ou de Québec, tout est sur la table afin que le gouvernement nouvellement élu puisse mettre en branle le train de priorités pour lequel il estime avoir été porté au pouvoir.

Évidemment, comme le faisait remarquer l'éditorialiste Jean-Jacques Samson, du quotidien québécois Le Soleil, dans sa chronique politique du vendredi 23 mai 2003, « L'industrie des festivals » : « Quand la Société du parc des Îles, à Montréal, a dirigé 300 000 $ d'une subvention de 1 500 000 $ vers les poches du lobbyiste qui la représentait, cet argent n'a pas servi au développement d'activités récréo-touristiques destinées à l'ensemble de la population ! » Et, bien sûr, les gros événements subventionnés qui se tiennent dans les grandes villes ne laissent pas beaucoup de touristes aux régions éloignées, qui en auraient bien besoin... S'il est vrai, comme le clament certains organisateurs, que chaque dollar investi dans ce type d'événement en retourne six au gouvernement sous forme de taxes diverses, on ne peut qu'espérer que les nouveaux élus y regarderont à deux fois avant de pratiquer des coupes à blanc dans notre été... Un dossier que l'on devra certes surveiller de près. D'ici à ce que des décisions soient prises, on peut quand même jeter un coup d'œil sur ce qui, à cette heure-ci du moins, nous attend dans les semaines à venir au sujet de quelques-uns de ces grands festivals.

Dans la grande région de Montréal

Lorsque l'année dernière, à l'occasion de sa 25e édition, le Festival de Lanaudière a retiré de son nom le qualificatif « international », c'était peut-être en prévision de sa programmation de cette année ! Ou peut-être anticipait-on déjà, prudemment, la valse des coupures budgétaires... Quoi qu'il en soit, si cette 26e programmation compte peu d'invités de l'étranger, on peut dire sans être trop chauvin qu'elle n'en est certes pas pour autant sans intérêt ! Le festival donne un grand coup avec sa soirée d'ouverture à l'Amphithéâtre de Joliette, le 27 juin. L'Orchestre symphonique de Montréal, dirigé par Jacques Lacombe (pour qui la direction de cet orchestre devient une seconde nature, tant son poste de premier chef invité est mis à contribution), et le quintette canadien Nexus, formé de cinq percussionnistes, lanceront le bal en grande pompe avec une œuvre d'environ 35 minutes du compositeur japonais Toru Takemitsu intitulée From me flows what you call Time. Équipés de pas moins d'une centaine d'instruments de percussion et secondés par l'OSM, les membres de Nexus devraient colorer cette première soirée du festival de reflets magiques. Au même programme, la Short Ride in a Fast Machine de John Adams, que les musiciens de l'OSM ont joué sous la direction du compositeur l'année dernière et, pour bien s'assurer de rendre le tout inoubliable, la Symphonie no 1, « Titan » de Gustav Malher. Jacques Lacombe sera à la tête de l'OSM à deux autres reprises à Joliette. Aussi invitée au podium du même orchestre pour deux soirées, JoAnn Falletta dirigera, le 12 juillet, l'Ouverture de Don Giovanni, de Mozart, et la Symphonie fantastique de Berlioz, cette dernière afin de souligner le 200e anniversaire de naissance du compositeur. Mais c'est peut-être la voix de la soprano Measha Bruggergosman qui volera la vedette ! La gagnante du Premier prix du Concours International de Montréal des Jeunesses Musicales 2002 interprétera en effet des lieder extraits de Des Knaben Wunderhorn de Mahler. L'été est particulièrement propice aux soirées jazzées et le Festival de Lanaudière n'y fait pas exception. Lors de la dernière de ses trois visites à l'Amphithéâtre, l'Orchestre Métropolitain du Grand Montréal et son chef Yannick Nézet-Séguin se joindront au trio de la pianiste Lorraine Desmarais pour faire swinger le public sur des airs de Bernstein, Desmarais, Ellington et Gershwin. Sur le même tempo, le Montréal Jazz Big Band et son chef Philippe Hudon retournent à Lanaudière « à la demande générale » le 27 juillet, en après-midi, pour distiller la note bleue sous un ciel qu'on leur souhaite dans le ton. Pour de l'information sur les festivals jazz de Montréal, consultez l'article de Marc Chénard, en page 44.

Du côté de Montréal, un nouveau festival voit le jour en juin. Montréal Baroque est une initiative de la gambiste Susie Napper, qui réunit autour d'elle dans le Vieux-Montréal, du 20 au 23, quelques-uns des grands interprètes du genre, de chez nous et d'ailleurs. Caprice, le Studio de musique ancienne de Montréal, Saltarello, Les Voix Humaines, Les Boréades et l'ensemble européen Concerto Palatino sont parmi les ensembles invités à s'y produire. Quant au Festival de musique de chambre de Montréal, il présente toujours ses concerts au Chalet de la Montagne, sur le mont Royal. Le 12 juin, le fondateur du festival, Denis Brott, réunira sept de ses confrères violoncellistes pour offrir un hommage à son maître, Gregor Piatigorsky, dans un concert intitulé « Violoncelles du monde ». Le festival se terminera le 28 juin par un concert italien d'œuvres de Berio, Bottesini, Respighi, Rossini et Vivaldi, interprétées par 14 musiciens.

Ailleurs au Québec

Durant 11 jours, du 3 au 13 juillet, le Festival d'été de Québec sera sans doute encore une fois le plus polyvalent de tous les événements du genre. Parmi les concerts au programme de son volet classique, notons celui du quatuor de violes de gambe britannique Phantasm, le 11 juillet à la Chapelle historique du Bon-Pasteur, et le Français Bruno Cocset, qui se produira au même endroit le lendemain dans un récital de violoncelle baroque. L'ensemble I Musici de Montréal et son chef Yuli Turovsky seront quant à eux dans la cour du Séminaire de Québec le 10 juillet avec leurs invités, la soprano Gianna Corbisiero et le ténor Marc Hervieux, pour un concert placé sous le signe de la musique de Verdi. Aussi, l'Orchestre symphonique de Québec et son chef Yoav Talmi investiront la scène des Plaines d'Abraham le 6 juillet en après-midi pour offrir la Symphonie no 6 « Pastorale » de Beethoven et le Boléro de Ravel à la foule détentrice du macaron magique qui donne libre accès aux concerts.

Du côté de Saint-Irénée, dans la région de Charlevoix, c'est au Festival international du Domaine Forget, qui fête cette année ses 25 ans, que les mélomanes se donnent rendez-vous. L'été s'y étend du concert d'ouverture du 21 juin, avec les Violons du Roy sous la direction de Jean-François Rivest, jusqu'aux Rencontres de musique nouvelle, qui se terminent le 29 août par un concert du Nouvel Ensemble Moderne. Le compositeur Denys Bouliane anime toujours les causeries-rencontres avec les compositeurs en résidence durant les Rencontres. Peut-être en profitera-t-il pour s'interviewer lui-même, puisque le Quatuor Bozzini y donnera en première mondiale son œuvre Rumore sui, le 27 août. Notons aussi la présence de Pinchas Zukerman et compagnie le 19 juillet pour un programme comprenant un trio de Schubert, un quintette de Mozart et le Sextuor en ré mineur, op. 70 « Souvenir de Florence », de Tchaïkovski. N'oublions pas le récital du pianiste Anton Kuerti, qui donnera le 27 juin, dans une soirée débutant exceptionnellement à 19h30 et comportant deux entractes, les cinq dernières sonates de Beethoven.

Ce n'est là bien entendu qu'une toute petite mise en lumière de quelques-uns des événements qui jalonneront l'été des festivaliers au Québec. Pour en savoir plus et bien remplir votre agenda, consultez le calendrier complet !

Ontario

Lucie Renaud

Ontario's festival events, held in the heart of its cities or among rolling hills, are offering extraordinary performances. La Scena Musicale suggests these promising picks but strongly urges you to make your own choices by flipping through the pages of our special festival listings.

Great Composers Festival

Guest artists of the National Arts Centre's fifth annual summer festival include pianists Joseph Kalichstein and Jon Kimura Parker, violinist and NACO's music director Pinchas Zukerman as well as performances by participants in the NAC Young Artists Programme, NAC Conductors Programme and, new this year, the NAC Young Composers Programme. On July 22, Canadian composer John Weinzweig will celebrate his 90th birthday in much style with the NACO, under the direction of Bramwell Tovey. Joanna G'froerer will be the soloist in Weinzweig's Divertimento No. 1 for Flute and Strings.

Ottawa International Chamber Music Festival

Residents of the Ottawa-Gatineau region and also many tourists will besiege Ottawa's sidewalks a few hours before a concert to secure the best seats to hear the Tokyo, Borodin, Juilliard, Emerson and St. Lawrence String Quartets amongst the 10 string quartets featured this year. The festival, the largest chamber music festival in the world, starts its 10th anniversary season with Ten Pianos, a concert featuring 13 pianists including Marc-André Hamelin, Jane Coop, Stéphane Lemelin and Paul Stewart playing on ten Steinways; this event will include a piece written for 16 pianists and 32 hands. Early music lovers will also appreciate the concerts by The Theatre of Early Music (featuring Emma Kirkby and Daniel Taylor on August 6 and the Ensemble Clement Janequin on August 8). More than 100 concerts over 15 days.

Toronto

For a large metropolitan centre, outside of Niki Goldschmidt's periodic extravaganzas, summer musical performances in Toronto have just started to become a tradition. The third Summer Music in the Garden series at the Yo-Yo Ma-designed Toronto Music Garden features 20 Thursday evening and Sunday afternoon concerts over the summer. These free concerts are programmed by National Post classical music critic Tamara Bernstein and feature many top local artists including violinists Erica Raum and Scott St. John (Sept. 7), and Jasper Wood and Kaori Yamegami (June 29). Meanwhile the Summer Opera Lyric Theatre celebrates 25 years with performances of Bizet's Carmen and Mozart's Don Giovanni with casts of artists in all stages of development. The Canadian Opera Company presents its ninth straight Altamira Summer Opera Concerts (Aug. 26-28) featuring established stars and the upcoming members of their Ensemble Studio.

The First Annual Toronto International Chamber Music Festival hopes to draw the chamber music buffs, already well-served during the regular season. Held downtown at the Toronto Centre for the Arts, guest artists of the first edition include Piano Duo Kutrowatz (from Austria), violinists Eva Gruesser (from Germany) and Rohan Smith (from Australia) and the Penderecki Quartet. Many Canadian vocal artists are also stars of the festival. Keep your calendar clear for A Salute to Hugo Wolf on July 4, featuring soprano Lilac Cana, mezzo Nina Scott-Stoddart, tenor Lenard Whiting, baritone Stephen King, pianist William Shookhoff, the Ensemble Tryptych and the Penderecki Quartet.

Stratford Summer Music

Already in its third year and growing strong, Stratford Summer Music welcomed visitors from 6 provinces and 17 states last year, which John Miller, its artistic producer, claims is "a fact which I believe no other Canadian music festival can boast. It's all because of the uniqueness of this city where, in the summer, up to 40,000 people a week come for the arts." Though totally independent from its famous theatre counterpart, the music festival has always been part of the dream of the founders of the Stratford Festival.

Concerts are presented between the theatre dramas (held at 2 p.m and 8 p.m), and many presentations are free. Opera lovers won't want to miss heldentenor Ben Heppner, who will give four performances of "An Edwardian Gentleman," a recital based on the songs of Victorian and Edwardian England at the turn of the 20th century (July 24-27). The major part of the program is devoted to the music of Francesco Tosti, the composer featured in Heppner's latest recording, to be released later this year.

An Organ Academy, in association with Organ Alternatives magazine, will also be participating. Thanks to the generous support of the Edwards Foundation, five or six Canadian organists will have a unique opportunity to study with great organists at no cost.This year, the guest lecturer will be Ullrich Bohme, from St. Thomas Church in Leipzig.

Elora Festival

Located in the scenic village of Elora, the festival offers concerts at three different venues. Performances by English classical superstar Emma Kirkby on August 2 and 3 will certainly be a highlight of this summer's edition. Choral music connoisseurs will also flock to the festival to hear the renowned Elora Festival Singers and Chorus, under the direction of Noel Edison. On opening night (July 11), they perform C.P.E. Bach's Magnificat and Haydn's Nelson Mass with soloists Karina Gauvin, Jennifer Enns, Colin Ainsworth and Daniel Lichti. You won't want to miss performances by singers Benjamin Butterfield, Russell Braun and Daniel Taylor as well as the rising star pianist David Jalbert.

Festival of the Sound

In its 24th season, this impressive festival, with over 60 musical events, always offers many tantalising choices, presented for the first time in the all-new Charles W. Stockey Centre for the Performing Arts, a spectacular new concert hall right on the shores of Georgian Bay. Clarinettist James Campbell will be the guest soloist of the Gala Opening Concert (July 18), which centres on music by Canadian composers. On July 19, an interesting parallel will be drawn between music and painting. Works with evocative titles like Somers's Etching from Picasso Suite or Glick's Images at Nightfall will be performed. On July 20, pianist Anton Kuerti and his wife Kristine Bogyo offer a recital of cello and piano classics, including Franck's Sonata. The famed Tokyo String Quartet (Canadian Martin Beaver has recently become the first violinist of the ensemble) will be the guests of honour on July 28. No less than eight cellists are featured on August 7, including Denise Djokic and Rafael Hoekman. Repertoire for two, three, and even eight cellos (Villa Lobos` remarkable Bachianas Brasileiras features eight cellos) is just waiting to be discovered.

Niagara International Chamber Music Festival

Niagara Falls may be best known for its scenery, but daily concerts at Niagara-on-the-Lake give tourists the opportunity to take in both sights and sounds. Various concerts are offered throughout the summer: Wine and Music (held at different wineries in the region, a pleasing combination of wine tasting and chamber music), Shaw and Music and Glenn Gould and Chamber Music are some of the series featured July 29 to August 20.

Western Canada Festivals

Wah Keung Chan

While there are not as many festivals in Western Canada as in the East of the country, there are many excellent performances at the Banff Festival and in the Vancouver area. Musical tourists take note: the bulk of the most interesting activity picks up in August just as most of the festivals in the East are wrapping up.

Banff Summer Arts Festival

The Banff Summer Music Festival is usually a focal point in Western Canada. Vancouver Symphony Orchestra Artistic Director Bramwell Tovey takes up residence to conduct the 2003 Banff Festival Orchestra, most notably in three performances (August 6, 8, 10) of John Estacio's Filumena, the new Canadian opera that has garnered rave reviews. The other sixty events include master concerts by Shauna Rolston and Alain Trudel.

British Columbia

Throughout July and August, musical activity abounds in B.C. Despite the cancellation of the Victoria Symphony's Cathedral Fest due to budget cuts. "The summer series was losing money and at this time, we couldn't let the regular season subsidize it," said Jonathan Giovias, Victoria Symphony's Director of Marketing, although Giovias did not rule out the possibility of the festival's future return. Voice students and lovers of vocal music should note the Victoria Conservatory of Music Summer Festival lineup of master classes, lectures and concerts on opera and art songs. Jean Stilwell, Lorna MacDonald, Joanne Hounsell and Tim Vernon are among the distinguished instructors.

Vancouver itself boasts three festivals.

The Vancouver Recital Society presents the Vancouver Chamber Music Festival with appearances by several distinguished ensembles such as the Borealis String Quartet, Leopold String Trio, Boromeo Quartet and musicians such as oboist Philippe Magnan. During the festival, musicians from the different ensembles will also join forces to play different works. A special morning performance (July 29) of Saint-Saëns's Carnival of the Animals is aimed at children, preceded by an Instrument Petting Zoo; parents must be accompanied by their children.

Vancouver Early Music Festival

Vancouver's early music scene is doing quite well thanks to the efforts of Early Music Vancouver (EMV), which will be conducting student workshops throughout the summer. The associated Vancouver Early Music Festival features members of the faculty. EMV teams up with Festival Vancouver to present Monteverdi's The Coronation of Poppea.

Festival Vancouver

The third edition of Festival Vancouver has a special emphasis on opera; Suzie LeBlanc, Laura Pudwell and Matthew White star in Monteverdi's The Coronation of Poppea (three performances, August 5, 7, 8), while a concert version of Débussy's Pelléas et Mélisande will star soprano Nathalie Paulin (who excelled in the role two years ago at the Montreal Opera) and baritones Russell Braun and Gaetan Laperriere (Aug. 15). While he is in B.C., Braun will present a recital with his wife, pianist Carolyn Maule, at Festival Vancouver (August 11) and Salt Spring Island's Festival Artspring (August ??). Festival Vancouver begins with a Schubert Gala conducted by Helmuth Rilling (Aug. 4). Pianist Naida Cole, the Lafayette String Quartet, cellists Myung-Wha Chung and Kaori Yamagami, and violinist Andrew Dawes are some of the other headliners.


Version française...

(c) La Scena Musicale