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La Scena Musicale - Vol. 8, No. 4

Notes

Par/by Lucie Renaud et Wah Keung Chan / December 1, 2002

Version française...


PRIX ET CONCOURS / PRIZES AND COMPETITIONS

  • T he 8th Journée de la musique française held in November 2002 announced its winners: Jean-Philipppe Sylvestre won the first prize (piano)--Prix instrumental français de la Sacem--while mezzo Julie Bouliane took the first prize (voice)--Prix lyrique français France Telecom. Competitors were judged on their interpretations of French repertoire. Interestingly, there were more anglophone than francophone contestants in the vocal category.
  • The 9th edition of the Gala of the Jeunes ambassadeurs lyriques took place on Nov. 16, 2002 and was artistically the best one yet. Thirteen young singers presented 39 arias and ensembles lasting three hours before a panel of European opera directors. For some directors, this is the only time in the year they make time to hear young singers without agents. The public prize was tied between Canadian baritone Joshua Hopkins and 24-year old Slovakian mezzo Terezia Babjakova, who was the discovery of the evening. Canadian mezzo Julie Boulianne was awarded the Prix de la Chambre professionnelle des directeurs d'Opera, and a recital to be broadcast on Radio-Canada. Members of the Atelier lyrique de l'Opéra de Montréal displayed fresh vocalism. Additional engagements will be announced in the future. Both competitions were organized by Théâtre Lyrichorégra 20.
  • Le 6e gala des prix Opus s'est déroulé le 24 novembre dernier sous le signe de l'improvisation et des surprises. Le ton a été donné dès le début quand les improvisateurs hors pair Jean Derome et Pierre Tanguay sont partis de la salle pour aller prendre place derrière une table garnie d'instruments, certains inventés. L'animateur Martin Bernier et deux comédiens improvisateurs, Edith Cochrane et Frédéric Barbasci, ont mené rondement et avec humour la soirée en regroupant les différents prix en tableaux typés. Des prix ont ainsi été remis à la manière d'un quizz (les comédiens devaient « deviner » les gagnants grâce aux indices de l'animateur). L'animatrice Johane Despins a ensuite endossé son propre rôle en invitant les lauréats dans son studio de radio improvisé. Le troisième tableau nous a plongé dans un univers loufoque de directeurs de programmation de festivals. La soirée s'est achevée avec une présentation « télévisée » des prix (avec animatrice de foule intégrée).
  • Le grand gagnant de la soirée s'est révélé sans contredit le compositeur Jean-François Laporte, qui a remporté les prix de « Découverte de l'année » (assorti d'un chèque de 5000 $ offert par le réseau de musique continue Galaxie), «compositeur de l'année » (prix accompagné d'une bourse de 10 000 $ et de cinq jours de studio à la Maison de Radio-Canada) et de «Création de l'année » pour Tribal, pour orchestre d'instruments inventés. Parmi les autres lauréats, mentionnons le Réseau des arts médiatiques (diffuseur de l'année), Suzie Napier (personnalité de l'année), Régis Rousseau (directeur artistique de l'année), Louis Lortie (interprète de l'année) et Jean-Luc Boudreau (reconnaissance à un facteur d'instruments). Le claveciniste Luc Beauséjour est monté sur scène pour effectuer des remerciements à deux reprises (concert de l'année en musique médiévale, de la Renaissance, baroque et concert de l'année à Montréal). Un vibrant et émouvant hommage a ensuite été rendu au compositeur Gilles Tremblay, l'artiste honoré de l'année. Le dernier prix, très convoité, des auditeurs de la Chaîne culturelle de Radio-Canada, a été remis pour la deuxième année consécutive à Bernard Labadie, qui a transmis ses remerciements sur vidéo, dirigeant à Toronto ce jour-là. Pour la liste complète des lauréats, consultez la page 35.
  • Les noms des premiers boursiers du nouveau Programme Chalmers du Conseil des Arts de l'Ontario (CAO) ont été annoncés le 30 octobre dernier. Trente subventions, totalisant 568 968 $, ont été accordées dans le cadre des deux volets du programme--les Subventions Chalmers de perfectionnement professionnel et les Bourses Chalmers de recherche artistique. Le cinéaste ontarien de renommée internationale John Greyson et le compositeur David Wall ont ainsi recu une bourse qui leur permettra de produire un « opéra vidéo » pour six pièces et un escalier, Fig Trees, qui sera présenté en première à la Galerie d'art d'Oakville à l'automne 2003. Parmi les boursiers de la catégorie musique, mentionnons le violoncelliste Rafael Hoekman et les compositeurs John Mark Sherlock et Debashis Sinha. Le compositeur R. Murray Schafer recevra quant à lui une bourse de recherche artistique de 25 000 $ pour la période de conception initiale d'une œuvre intitulée Patria.

 

NOMINATIONS / DEPARTURES

  • Rémi Pelletier et Pierre Tourville viennent de joindre les rangs de l'Orchestre Métropolitain du Grand Montréal, section des altos, à la suite d'une audition tenue le 24 septembre.
  • Michel Létourneau est le nouveau directeur général de l'OSQ. Il entrera graduellement en fonction, pour occuper son poste à temps plein à compter du 12 janvier 2003.

Kim Gaynor leaves l'OdeM

L'Opéra de Montréal is accepting applications for a new General Director. No closing date is know at this time. According to a press release, "diverging points of view between the Board of Directors and the General Director regarding the approach towards the company's general operation" led to Gaynor departure. Gaynor would not comment on her exit, but she told LSM that in her year and a half tenure, her proudest accomplishments were establishing relations of the OdM with the Montreal's cultural community and increasing subscriptions for the first time in five years. Fiscal management was most likely her forté. The sold-out runs of La Traviatas and Butterflys (quietly criticized in the milieu for being standard rep) were her initiatives. Nevertheless, burdened with Bernard Uzan's existing plans, the OdM will report a deficit for the last fiscal year.

NEW MUSIC

  • The National Arts Centre (NAC) has announced the appointment of Andrew Staniland as the Affiliate Composer to Gary Kulesha, one of the three Award Composers under the National Arts Centre Orchestra's New Music Programme. Over a four-year period, Kulesha, Alexina Louie and Denys Bouliane will compose three works on commission, function as new music advisors to the NAC and work closely with the NAC Music Department on a series of new music education initiatives. In addition, each Award Composer chooses a promising young composer to work with in a mentor-protégé relationship. These Affiliate Composers will assist the Award Composers in rehearsals for their commissioned compositions, and will assist the National Arts Centre in various educational activities.
  • Josh Ronsen has embarked on a long term collaborative project that he nicknamed the Pierre Boulez Project. He explains: "Years ago, French composer and conductor Pierre Boulez wrote that, 'All art of the past must be destroyed.' Before and since writing that statement, he has made a living in presenting many art works of the past, from Handel to Wagner to Stravinsky. In my project, I am collecting recordings of Boulez's work as a composer and a conductor. Once I have assembled a sufficient number of recordings (and books and scores), my comrades and I will destroy them through various means in a performance creating a new work of art of the Present." If you want to submit unwanted Boulez recordings to the project, you can visit Ronsen's web site at http://home.flash.net/~jronsen/boulez.html.
  • On November 3, "Premieres, Praise and Prayer", the American Composers Orchestra's concert in New York's Carnegie Hall, included the world premiere of David Lang's How to Pray and the New York premiere of John Harbison's Four Psalms.
  • Sharon Isbin premiered Tan Dun's Seven Desires for Guitar on November 23.

Metropolitan Opera Broadcast

  • The 2002-03 broadcast season begins on Dec. 7, 2002.

Errata
In our last issue, the following errors occurred:

  • The Chœur de l'UQAM under Miklos Takacs is celebrating it's 25th anniversary this year.
  • The Pierre Boulez interview was transcribed by Fréderic Trudel of Radio-Canada.

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