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La Scena Musicale - Vol. 16, No. 2 October 2010

Notes

Par/by Crystal Chan, Wah Keung Chan, Nathalie de Han / October 1, 2010


Version Flash ici / Flash version here

The Orchestre symphonique de Montréal Board chair announced at the orchestra’s season opener, dedicated to Haiti, that maestro Kent Nagano has signed on for three more years , meaning that he will lead the orchestra for another four years. WKC

Le président du conseil de l’Orchestre Symphonique de Montréal a annoncé au premier concert de la saison de l’orchestre, consacré à Haïti, que le maestro Kent Nagano a prolongé son contrat de trois années supplémentaires, c’est-à-dire qu’il continuera dans le rôle du chef de l’orchestre pour quatre autres années. WKC

The new Canada Council Michael Measures Prize will direct money donated by Mr. Measures toward an annual award of $15,000 for a musician between the ages of 16 and 22 who has completed the National Youth Orchestra of Canada’s summer training program that year and has shown excellent promise. CC

Grâce à un don de M. Michael Measures, le Conseil des Arts vient de créer le nouveau prix Michael-Measures, un prix annuel doté d’une bourse de 15 000 $. Le prix sera accordé à un musicien prometteur ou une musicienne prometteuse, ayant entre 16 et 22 ans et qui a terminé le programme de formation d’été de l’Orchestre national des jeunes du Canada de cette année.  CC

[Traduction : Rebecca Clark]

 

L’auteur-compositeur-interprète québécois Richard Desjardins donne au Québec et en France cet automne – ainsi qu’au printemps 2011 – une nouvelle série de présentations du très rare concert Richard Desjardins symphonique sous la direction musicale de Gilles Bellemare.

Le spectacle a en effet été présenté au public moins d’une dizaine de fois – même si le disque compact Richard Desjardins symphonique, enregistré lors de la 18e édition de Coup de cœur francophone, est disponible depuis 2004. Richard Desjardins y interprète certains de ses classiques (Les Yankees, Tu m’aimes-tu ?, Le cœur est un oiseau et Le bon gars) en compagnie de 50 musiciens dirigés par Gilles Bellemare, fondateur de l’Orchestre symphonique de Trois-Rivières (www.conservatoire.gouv.qc.ca/trois-rivieres). Le compositeur et chef d’orchestre, qui a signé plus d’une trentaine d’œuvres symphoniques et composé les arrangements de chansons de nombreux et brillants artistes – Jacques Brel, Félix Leclerc, Édith Piaf, Gilles Vigneault et Claude Léveillée – a d’ailleurs déclaré avoir consacré une année complète à l’adaptation et aux arrangements de Desjardins symphonique !

Plus de 60 musiciens de l’Orchestre symphonique de Québec ont accompagné Richard Desjardins et Gilles Bellemare fin septembre dans la vieille capitale. Quarante musiciens de La Sinfonia de Lanaudière prendront le relais au printemps 2011. De plus, Desjardins jouera à l’Espace 93 de Clichy-sous-Bois (France) en mars avec la jeune Philharmonique et complétera cette tournée de plusieurs prestations solo (guitare-voix) en France et en Suisse.

Pour connaître les multiples projets du poète et musicien et le détail des dates de la tournée, voir www.richarddesjardins.qc.ca NDH

 

The first CCC Toronto International Piano Competition has chosen 25 contestants. The group was selected from over 100 hopefuls from 25 countries, all of whom submitted DVD performances and résumés. China had the highest number of accepted applicants with eight, followed by the U.S. at five; Canada, Korea, Poland and Russia all have two representatives, while Belgium, the Republic of Georgia, Kazakhstan and Ukraine all have one. Toronto’s Su Jeon and Surrey, B.C.’s Wayne Weng are the Canadian contestants. The Competitions is presented by the Chinese Cultural Centre of Greater Toronto and will offer $28,000 U.S. in prizes and will run from November 1 to 8. The judges are Yoheved Kaplinsky, Juilliard School; Marc Durand, Université de Montréal and the Banff Centre’s 2010 Piano Master Class program; Marietta Orlov, University of Toronto and the Royal Conservatory’s Glenn Gould School; Richard Dyer, former chief music critic of the Boston Globe; John Giordano, jury chair of the Van Cliburn International Piano Competition and music director emeritus of the Fort Worth Symphony; Yong Hi Moon, Peabody Institute of Music; and Arie Vardi, Hochschule für Musik in Hannover, Tel Aviv University, and chair, Arthur Rubinstein International Piano Master Competition.  CC

 

Ilya Poletaev is this year’s First Prize winner (piano) at the XVII International Johann Sebastian Bach Competition. Polatev, who is thirty years old, hails from Russia but currently lives in Toronto. He will perform Medtner’s Piano Concerto No. 3with the Toronto Symphony Orchestra in June 2011.  CC

 

McGill’s New Quartet Academy
L.H. Tiffany Hsieh

The first-ever McGill International String Quartet Academy launched during the summer at the university’s Schulich School of Music Aug. 15-26.

This was where Canada’s Cecilia String Quartet, along with Germany’s Asasello, France’s Noga and United States’ Peresson quartets, fine-tuned their repertoire going into the 2010 Banff International String Quartet Competition.

“The idea was simply to bring different quartets from around the world together,” said academy director André Roy. “In the world of string quartets, you learn a lot from one another and from other groups. So I wanted to bring them together in a non-competitive environment.”

Roy, who has been teaching viola, chamber music and orchestral studies at McGill since 1988, put together the academy, complete with seven concerts and eight masterclasses, in three months.

For the first year, they invited the four above-mentioned quartets, four distinguished professors (violinist Walter Levin, violinist Gerhard Schulz, cellist Philip De Groote and violist Volker Jacobsen), and four up-and-coming junior quartets (Duchow, St-Urbain, Flambeau and Fidelio).

The Taiwanese-American Formosa String Quartet, winner of the first prize and the Amadeus prize at the 10th London International String Quartet Competition in 2006, kicked off the festivity with a gala opening concert in Pollack Hall.

“To play at a great hall in front of 500 people two weeks before the (Banff) competition—all of the groups benefited from the academy,” Roy said. “It’s a big step up from the academy to the competition.”

(c) La Scena Musicale